این سوالی هست که خیلی از زبانآموزان میپرسند و جواب درست آن به شما و روش یادگیری و درس خوندنتان بستگی دارد اما اگر بخواهم کلی بگویم :
الف) خواندن زبان را برای خودت یک وظیفه نکن، سعی کن از خواندنش لذت ببری و به آن به چشم یک سرگرمی نگاه کنی.
ب) به خودت انگیزه بده، اگر برای خواندن زبان بیانگیزه باشی ، دیر یا زود خواندن زبان را رها میکنی.
ج) برای خودت اهداف قابل دستیابی تعریف کن. مثلاً به خودت بگو :
– تکالیفم را انجام میدهم.
– ماهی یکبار، یک کتاب میخوانم.
– هر روز یک لغت جدید یاد میگیرم.
– هر روز یک خبر به انگلیسی میخوانم.
– هر روز ده دقیقه روی مهارت شنیداریام کار میکنم.
– حداقل ماهی یکبار، یک فیلم به زبان انگلیسی میبینم.
د) روی هر 4 مهارت اصلی کار کن یعنی مهارت شنیداری (Listening)، مکالمه (Speaking) ، خواندن و درک مطلب (Reading) و مهارت نوشتاری (Writing)
ه) تمرین، تمرین، تمرین و تکرار
هیج بایدی وجود ندارد، اما احتمالا شما قادر به پیشرفت زیادی بدون یادگیری گرامر، نخواهید بود. وقتی شما شروع به یادگیری زبان میکنید، مکالمه و ساختن دایره لغاتی قوی مهمتر از نگرانی در مورد گرامر است (البته به هدف شما بستگی دارد) ولی شما باید از گرامر برای ساختن جمله و ساختار صحیح استفاده کنید. در حقیقت گرامر مثل آجرهای یک ساختمان هست که ساختمان را سرپا نگه میدارد.
اگر هر بار که این سوال از من پرسیده میشد، به من یک دلار میدادند الان به راحتی میتوانستم کل دنیا را سفر کنم. این سوال جواب خاصی ندارد و در حقیقت جواب این سوال از فردی به فرد دیگر متفاوته. چرا؟ چون یادگیری زبان به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینکه هدف شما از یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ سطح زبان شما در حال حاضر چیست؟ سرعت یادگیری شما به چه صورت میباشد؟ در طول هفته چقدر زمان برای یادگیری زبان اختصاص میدهید؟ چقدر تمرین میکنید؟ و خیلی فاکتورهای دیگر …
الف) زمان برای کار کردن روی همهی مهارتها
ب) صبر و حوصله
ج) یک دفتر که لغات جدید و گرامرهایی که یاد میگیری را داخلش بنویسی
د) یک دیکشنری کامل و معتبر
ه) یک معلم خصوصی یا یک دورهی خودآموز
اینکه شما در طول روز چقدر زبان مطالعه میکنید کاملاً به شما، هدف و زمانتان بستگی دارد اما به نظر من اگر کسی در حال یادگیری و تقویت زبان عمومیاش هست، حداقل روزی 45 دقیقه الی یک ساعت را باید به خواندن زبان اختصاص بدهد.